decoration splash top

USA, Velká Británie a Kanada

decoration splash top

JEEP WILLYS MA

Firma Willys – Overland vyvíjela v roce 1940 svou „čtyřku“ (Quad) a výsledkem byla objednávka na 1500 ks vylepšených modelů MA v roce 1941. Předtím než byl MB standardizován, bylo údajně vyrobeno dalších 50 ks. Mnoho MA bylo odesláno pro půjčku a pronájem do Ruska.

TTD

stejné jako u Willys MB a Ford GPW, pouze řazení má pod volantem
délka: 3378 mm
šířka: 1575 mm
výška: 1778 mm, resp. 1295 mm
hmotnost: 980 kg

 

JEEP WILLYS MB, FORD GPW

Po testech prvních čtvrttunových vozidel Bantam, Ford a Willys byla posledně jmenovaná firma vybrána pro sériovou výrobu za podmínky určitých změn. Výroba začala koncem roku 1941. Počátkem roku 1942 se Ford stal spoluvýrobcem. Výroba byla ukončena v srpnu roku 1945. Výrobní čísla firmy Willys ukazují na 359 851 kusů a Ford 277 878 kusů.

Poznámka: Liší se od sebe malými detaily. Například GPW má pod chladičem příčný nosník profilu U (MB má trubkový).

TTD

motor: čtyřválcový, zážehový s postranními ventily
převodovka: 3 stupně vpřed, 1 vzad + přídavná převodovka dvoustupňová se spojkou pro odpojení předního náhonu
brzdy: hydraulické
el. soustava: 6V
nápravy: tuhé s listovými péry
pneumatiky: 6,00 – 16
délka: 3353 mm
šířka: 1575 mm
výška: 1753 mm
objem paliva: 57 litrů
hmotnost: 1111 kg
max. rychlost: 105 km/hod.

 

JEEP WILLYS MC – M38

Militarizovaná vodotěsná verze modelu CJ3A Universal Jeep s elektrickou soustavou 24 V. Vyrobeno bylo přes 60 000 kusů. Výroba v letech 1950 – 52/53. Vyráběl se také v Kanadě firmou Ford).

TTD

motor: čtyřválcový
převodovka: prostřednictvím třírychlostní převodovky a dvoustupňové přídavné převodovky poháněná zadní nebo všechna kola
brzdy: hydraulické
el. soustava: 24V
nápravy: tuhé s listovými péry
pneumatiky: 7,00 – 16
délka: 3378 mm
šířka: 1575 mm
výška: 1880, resp. 1397 mm
hmotnost: 1191 kg

 

JEEP M 606 – M38A1

V roce 1952 firma Willys – Overland zavedla hodně upravený vojenský Jeep, který ozbrojené složky standardizovaly jako M38A1. O dva roky později následovala civilní varianta CJ5, ze které později vznikly typy M 606A2 a A3.

TTD

motor: čtyřválcový
převodovka: 3 stupně vpřed, 1 vzad + přídavná převodovka dvoustupňová s odpojením předního náhonu
brzdy: hydraulické
el. soustava: 24V
nápravy: tuhé s půleliptickými list. péry
pneumatiky: 7,00 – 16
délka: 3531 mm
šířka: 1549 mm
výška: 1880 mm
objem paliva: 64 litrů
hmotnost: 1243 kg

FORD MUTT – M151

Ford MUTT M151 byl konstruován společností Ford v 50. letech k náhradě Jeepů M38 a M38A1. Sériová výroba od roku 1960. Karoserie firmy Fruehauf. Modely M151A1 (1964) a M151A2 (1970) byly vylepšené verze. „MUTT“ je zkratka Military Utility Tactical Truck (vojenský univerzální taktický přepravní automobil).

poznámka: Povšimněte si základních rozdílů mezi variantou A1 a A2

  1. Varianta A1 nemá prolisované blatníky
  2. Varianta A1 má dělené čelní sklo
  3. Varianta A1 má na přední masce kočičí oči (stejné jako jeep Willys nebo GPV)

TTD

motor: čtyřválcový
převodovka: čtyřrychlostní a jednostupňová přídavná převodovka, poháněná jsou zadní nebo všechna kola
brzdy: hydraulické
el. soustava: 24V
nápravy: nezávislé odpružení vinutými pružinami
pneumatiky: 7,00 – 16
délka: 3378 mm
šířka: 1626 mm
výška: 1803, resp. 1321 mm
hmotnost: 1066 kg

 

HARLEY DAVIDSON

Motocykl byl používaný pro služby spojek pro policii, k řízení konvojů, …

WLA patřil mezi nejpočetnější motocykly 2. světové války. Jen americké jednotky používaly hodně přes 60 000 kusů.

Výroba let 1942 – 45 měla světlomet nízko, klakson nad ním a filtr vzduchu měl hranatý tvar (na WLC, které byly vyrobeny pro Kanadu – až po roce 1943). Výroba skončila počátkem 50. let.

TTD

motor: dvouválcový vidlicový s postranními ventily
převodovka: rukou řazená třírychlostní převodovka, sekundární převod řetězem
brzdy: mechanické
el. soustava: 6V
nápravy: nezávislé odpružení vinutými pružinami
pneumatiky: 4,00 – 18
délka: 2235 mm
šířka: 940 mm
výška: 1016 mm, s ochran. štítem 1549 mm
objem paliva: 13 l
hmotnost: 249 kg

 

M3 HALF-TRACK

M3 Half-track byl polopásový obrněný transportér US Army během WW2. U amerických vojáků populární stejně jako Universal Carrier u britských. Byl to však multifunkčnější transportér, protože uvezl 10 mužů a dosahoval rychlosti kolem 72 km/h s dojezdem kolem 320 km. Používal se také jako stíhač tanků, jako protiletadlový nebo nosič minometu či dělostřelecký tahač.

Výroba běžela v období 1940-45 u tří výrobců – Autocar Company, Diamond T Motor Company a White Company. V základní variantě M3 bylo vyrobeno okolo 4000 vozidel. Většina dělostřeleckých nebo protiletadlových M3 variant byla v druhé polovině války konvertorována zpět na základní M3A1 transportní variantu.

TTD

motor: Benzínový White 160AX 110kW (147PS)
délka: 6180 mm
šířka: 2220 mm
výška: 2260 mm
hmotnost: 8000 – 10000 kg
max. rychlost: 72 km/h
dojezd: cca 320 mk
pancéřování: 6 – 12 mm
výzbroj: podle varianty provedení
osádka: 3 + 10

 

M 29 C – WEASEL

MM 29C Weasel bylo prvním vozidlem, které se vylodilo 6. června 1944 v Normandii na pláži „Omaha“, 30 minut po zahájení invaze.

Historie vozidla Studebaker M 29 Weasel započala v r. 1942, kdy se spojenecké velení rozhodlo provést v Norsku velkou výsadkovou operaci „Plough“ (tj. „pluh“, ale také „prodírat se, nabourat se“). Cílem mělo být zničení továrny na těžkou vodu a tak zabránit nacistickému Německu ve výrobě atomové bomby. Tím byla operace zahrnuta do projektu Manhattan, v rámci kterého byla vyvíjena americká atomová bomba. Obě také měly maximální stupeň utajení i nejvyšší prioritu. Akce se mělo zúčastnit cca 2000 – 4000 mužů, vybavených speciálními sněžnými vozidly.

Pro operaci Plough bylo společností Studebaker během půl roku vyvinuto vozidlo M29 Weasel. Zároveň v Camp Hale v Coloradu a v Kanadě byl zahájen výcvik 1. kanadsko americké skupiny speciálních služeb, známých později jako „Black Devil’s Brigáda“. Od poloviny r. 1942 byl výcvik prováděn s vozidly. Na sklonku roku 1943 padlo konečné rozhodnutí o operaci „Overlord“ – vylodění v Normandii. Proto byly okamžitě zastaveny všechny ostatní akce, včetně operace „Plough“. Výroba M 29 Weasel přesto pokračovala, i když nikdy masovým tempem. Od r. 1943 ve verzi M 29C. Vozidlo bylo vojáky velmi oblíbeno. Po válce sloužilo také v Koreji a ve Francouzské armádě pod označením „Le Crabee“.

Vystavené vozidlo je typ M 29C, bylo vyrobeno na sklonku války a jeho označení je věnováno památce hrdinů 101. výsadkové divize USA.

TTD

Lehké výsadkové a průzkumné vozidlo a po malých úpravách i plovoucí. Jeho rozměry, váha i vysoká průchodivost umožňují přepravu vzduchem i obojživelné operace.
motor: vodou chlazený benzinový 6 ti válec Studebaker 6-170 Champion, 65hp/3600rpm
převodovka: 3 stupňová + přídavná 2 stupňová, redukční
řízení: bržděním zadních poloos, mechanické mokré brzdy
délka: 320,04 cm
šířka: 167,64 cm
výška: 180,34 cm
hmotnost: 1800 kg
pohot. hmotnost: 2548 kg
max. rychlost: 58 km/h
světlost: 27,94 cm
objem paliva: 132 l (35 gallon)
dojezd: cca 280 km
osádka: 4

 

M8 GREYHOUND

M8 Greyhound byl kolový obrněný transportér US armády během WW2. Pro svoji rychlost a nízkou siluetu byl používán především k průzkumu. Výroba běžela v období 1943-45 u Ford Motor Company. Bylo vyrobeno 8630 kusů.

TTD

délka: 500 cm
šířka: 254 cm
výška: 264 cm
hmotnost: 7800 kg
pancéřování: do 19 mm
výzbroj: 37mm kanón M6, 0,30″ koaxiální kulomet Browning a otočný 0,50″ kulomet Bowning M2, motor benzínový Hercules JXD 82kW (110PS)
max. rychlost: 90 km/h
dojezd: cca 640 km
osádka: 4

 

FORD CANADA

Ford Canada F60S, vyráběn v letech 1941-1945, Vůz na fotografii byl vyroben v roce 1944. Je představitelem CMP (canadian military pattern) vozidel pro kanadskou armádu.

TTD

motor: spodový vodou chlazený osmiválec V, 95 hp, 4000 cm3
převodovka: čtyřstupňová + redukční dvoustupňová
délka: 5200 mm
šířka: 2250 mm
výška: 2600 mm
hmotnost: 4150 kg
nosnost: 3000 kg
pneumatiky: 11 – 20
pohon: 4×4
max. rychlost: 85 km/h

 

GMC CCKW 353 A2

GMC CCKW 353 A2 byl střední terénní nákladní automobil US armády během WW2. Výroba běžela v období 1941-45. V různých varintách CCKW GMC 352/3 bylo vyrobeno okolo 562000 vozidel.

TTD

motor: Benzínový GMC 270 (91PS)
délka: 6930 mm
šířka: 2235 mm
výška: 2200 mm
hmotnost: 5400 kg
pohon: 6×6
max. rychlost: 72 km/h
dojezd: cca 400 km
osádka: 2

 

DODGE WC 22

Konečná výroba půltunového modelu Dodge 4 x 4, dodaná v letech 1942.

  1. WC 21 – pick – up – nosič zbraní
  2. WC 22 – totéž bez navijáku

TTD

shodné s uvedenými parametry WC 51 a WC 52, pouze:
pneumatiky: 7,5 – 16
délka: 4597 mm
šířka: 1905 mm
výška: 2235 mm
hmotnost: 2105 kg
objem paliva: 95 l

DODGE WC 51 A WC 52

Vozidlo bylo zavedeno v roce 1942 jako náhrada půltunových modelů řady T 214 z let 1940 – 41. Vyrábělo se ve velkém množství (více než 250 000 kusů) až do roku 1945.

WC 51 (nosič zbraní bez navijáku) byl nejpočetnějším modelem – asi polovina celkového počtu.

TTD

motor: šestiválcový, zážehový (T 214 s postranními ventily)
převodovka: 4 stupně vpřed, 1 vzad + přídavná jednostupňová převodovka s odpojením předního náhonu
brzdy: hydraulické
el. soustava: 6V (u modelů r. v. 1945 12V)
nápravy: půleliptická listová péra
délka: 4470 mm
šířka: 2108 mm
výška: 2159 mm
hmotnost: 3334 kg
objem paliva: 114 l
pneumatiky: 9,00 – 16

 

DODGE WC 54 (ZNÁMÁ JAKO SANITNÍ)

V letech 1942 – 44 bylo vyrobeno asi 26 000 kusů. Vzadu byl prostor pro 4 nosítka nebo 7 sedaček pro pacienty. Používaly je americké armádní zdravotní jednotky a spojenci.

TTD

shodné s uvedenými parametry WC 51 a WC 52, pouze:
délka: 4928 mm
šířka: 1981 mm
výška: 2286 mm
hmotnost: 2685 kg

DODGE WC 57

Vozidlo je známo jako velitelský vůz Dodge. Model WC 56 byl podobný, ale bez navijáku. Model WC 58 byla spojovací verze. Od dubna 1942 do roku 1944 bylo těchto 3 variant vyrobeno přes 27 000 ks.

TTD

shodné s uvedenými parametry WC 51 a WC 52, pouze:
délka: 4470 mm
šířka: 2007 mm
výška: 2057 mm
hmotnost: 2574 kg

 

DODGE M 43

Řada T 245 byla zavedená v roce 1950, výroba pokračovala do roku 1954 a znovu byla obnovena (jako T 245A) v letech 1957 – 68). Celkově se vyrobilo více než 110 000 kusů. Navíc bylo vyrobeno přes 4500 kusů v Kanadě (řada T 249).

Model M 37 byl nejběžnější, následoval model sanity M 43 na delším podvozku.

TTD

shodné s uvedenými parametry WC 51 a WC 52, pouze:
el. soustava: 24V
délka: 4801 mm
šířka: 1854 mm
výška: 2261 mm
objem paliva: 91 l